Wat heb je aan Brad Pitt?

Ik zit met m’n zoon op de bank. We kijken het journaal van acht uur. Komt die De’Longhi-commercial met Brad Pitt voorbij. “Werkt dat nou pap, zo’n bekende acteur?”

Goeie vraag. Veel marketeers en directeuren zijn daar ook best benieuwd naar. Ze hópen van wel, want Brad kost tonnen. Het reclamebureau adviseerde positief. “Want dat valt op, dat spreekt vrouwen aan, dan groeit je naamsbekendheid en sympathie.” Zeiden ze.

Maar hoeveel meer koffiemachines verkoop je erdoor?

Grappig is dat de meeste reclameadviseurs weinig weten van gedragsverandering. Hoe je dat voor elkaar krijgt. Ze weten van bereik, opvallen, van humor en wat mooi is. Maar of het werkt?

Ik heb er een digitaal foldertje over geschreven Betere Nielsencijfers. Oei! Hoe? Want koopgedrag beïnvloeden, das best ingewikkeld. Je moet wel wat inzicht hebben in sociale psychologie en gedragstechnieken.

Wil je ‘m hebben? Stuur me ff een mailtje. Dan komt het voor de bakker. Gratis en voor niks hoor.

Spoiler-alert…

Ja zo’n acteur in je communicatie werkt. Maar alleen als trigger, als aanjager. Je wordt een aantrekkelijke boodschapper. Zijn bekende hoofd en sexy look helpen je merk flink vooruit. En mensen verwarren de boodschapper en de boodschap. Maar je bent er nog niet. Je moet vervolgens toch nog wel een aantrekkelijke belofte doen. En gewoontegedrag doorbreken.

Hoe je dat doet? Mijn zoon snapt het inmiddels.