Sociale insluiting

“Hee, wat leuk om je te zien”, “kom erbij”, “hoe is het met je”, “wat zie je er goed uit”.

Fijn als je dat hoort, toch? Wij zijn sociale wezens. We willen contact met elkaar. Aandacht krijgen. Een welkome glimlach. Erbij horen. Ik ook hoor. Need to belong heet dat.

We smachten naar bevestiging van ons zelfbeeld. Sociale insluiting. Dat we er mogen zijn. Dat we aantrekkelijk zijn. Steeds maar weer, steeds opnieuw, we hunkeren ernaar. Heerlijk.

Écht communiceren begint daarom bij sociale insluiting.

Het is nodig voor beïnvloeding. Sociale insluiting in je middelen is betoverend. Je krijgt het dubbel en dwars terug. Kietel de kijker ermee.

Hoe? Heel simpel, kijk de mensen aan, glimlach, doe welkom, doe menselijk. Zoals je ook doet bij je vrienden.

Doe dat op je website, in een video, op foto’s, in een post op de social media, in een ad, in een downloadable folder, in een presentatie. Overal.

Open deur?

Was het maar zo. Ik zie links en rechts modellen die wegkijken, actrices die kunstzinnig het beeld uitlopen, blije gezinnen die met elkaar bezig zijn. Niet met jou. Of helemaal geen mensen, geen contact, geen sociaal gedrag. Autistisch zenden. Dat is sociale uitsluiting. Ook dat krijg je dubbel en dwars terug.

Dus… Heb je een mooie belofte? Een geweldig product, dienst, aanbod? Maak ff contact met je publiek, dan willen ze best naar je boodschap luisteren.

Hoe doe jij dat eigenlijk in je communicatiemiddelen? Werk te doen!