Aansluiten en meenemen

Stel je voor. Je kind (klein) zit lekker te spelen. Gaat er helemaal in op.

Maar jullie moeten vertrekken. Hoe krijg je hem (haar) dan mee?

Je vraagt het lief. Geen reactie.
Je vraagt het nog eens. Niks
Nog eens, maar dan iets harder. Nee hoor.
Opnieuw, nu dwingender. Idem.

Wat nu?

Je kunt gaan schreeuwen. Op hoge poten erheen. Boos worden. Aan oren trekken. Het speelding afpakken.

Daar word je niet populair van. Dat loopt niet leuk af. Herkenbaar?

Je kunt ook aansluiten. Erbij gaan zitten. Samen op de grond. Op ooghoogte. Even meepraten met het spel. Meelachen. Contact maken.

En dan lukt het wel.

Je krijgt hem (haar) dan makkelijk(er) mee met een fijne belofte. “Kom, we gaan een ijsje halen, iets leuks doen, lekker eten, straks samen verder…”

Hier spreekt een man uit ervaring.

In communicatie, campagnes en websites werkt het net zo. Je komt ongevraagd binnen terwijl je doelgroep net ergens lekker mee bezig is.

Je stoort.

Ga je dan schreeuwen? Of aansluiten?