Satisfizers en maximizers
Wist je dat er twee soorten beslissers zijn?
Satisfizers en maximizers. Twee totaal uiteenlopende types. Die je niet aan hun neus herkent. Maar je moet wel een andere boodschap gebruiken, wil je ze beïnvloeden. Dat leg ik uit.
Satisfizers willen iets dat aan hun voorwaarden voldoet.
Stel, zo eentje gaat een nieuwe spijkerbroek kopen. Ze wil er één die lekker zit, leuk staat en niet te duur is. Een satisfizer past zo min mogelijk broeken. Wil snel slagen. Liefst in de eerste winkel als het even kan. En kiest de eerste de beste die prima is.
Maximizers daarentegen willen het onderste uit de kan.
Als zij een spijkerbroek zoekt, gaat ze heel anders te werk. Ze wil het beste van het beste. Vergelijkt het aanbod in zoveel mogelijk winkels, soms zelfs in verschillende gemeenten. Ze neemt er ook lekker de tijd voor. Ze betrekt zoveel mogelijk aspecten in haar keuze.
And never the twain shall meet.
Overigens kan de ene persoon voor het ene product of dienst een satisfizer zijn en voor het andere een maximizer.
Herken je beide types? Je hebt ze allebei in je doelgroep…